web
stats
تلگرام همچنان در صدر ذائقه کاربران فضای مجازی
en کد مطلب: 55804 | تاریخ مطلب: 1397/07/23
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

براساس نظرسنجی تلفنی ایسپا:

تلگرام همچنان در صدر ذائقه کاربران فضای مجازی

بررسی های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از 47درصد کاربران از تلگرام استفاده می کنند و در ماه های گذشته میزان استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

تلگرام همچنان در صدر ذائقه کاربران فضای مجازی

بررسی‌های صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از 47 درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.


طبق نتایج بررسی‌های صورت گرفته در مهر ماه 1397، 62.5 درصد از پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند. نکته جالب توجه این که در نظرسنجی خرداد ماه این مرکز نیز 62.4 درصد پاسخگویان گفته بودند قبل از فیلتر از تلگرام استفاده می‌­کردند. بر اساس نتایج این نظرسنجی در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام 47.3 درصد از کل پاسخگویان اعلام کرده­‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌­کنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است. بر اساس نتایج این نظرسنجی زنان و مردان تقریباً به یک میزان از تلگرام استفاده می­‌کنند.


 همچنین نتایج نظرسنجی نشان می­‌دهد استفاده از واتس‌آپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته، این عدد بر اساس نظرسنجی ملی ایسپا در نیمه فروردین ماه سال جاری قبل از فیلتر تلگرام 12 درصد بوده اما در خرداد و مهر ماه به ترتیب 25 درصد و 30.1 درصد بوده است. میزان استفاده از اینستاگرام بعد از فیلتر تلگرام رشد صعودی داشته و از 17.7 درصد در فروردین ماه سال جاری به 32.2 درصد در خردادماه رسیده بود اما این عدد طبق نتایج اخیر ایسپا از خرداد تا مهر نسبتاً ثابت مانده است.


 از طرف دیگر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد ماه تا مهرماه کاهش یافته است؛ پیام‌رسان 'سروش' که در فروردین ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود 2 درصد عضو داشته است در خرداد ماه و بر اساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به 13.5 رسیده بود اما در مهرماه سال جاری این مقدار به 4.3 درصد رسیده است، 'ایتا' از 2.9 درصد به 0.9 درصد، 'آی‌گپ' و 'بله' هرکدام از 2.5 و 1.8درصد به 0.4 درصد، 'گپ' از 1.4 درصد به 0.2 درصد، 'بیسفون' و 'ساینا' از 0.6 درصد هرکدام به 0.1 درصد رسیده اند.


 همچنین 36.3 درصد پاسخگویان اظهار کرده‌اند در حال حاضر از هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند. به عبارت دیگر در حال حاضر 63.7 درصد پاسخگویان اعلام کرده­‌اند حداقل عضو یکی از شبکه­‌های اجتماعی مجازی هستند.


طرح نظرسنجی «بررسی مسائل روز کشور از منظر افکار عمومی مردم ایران» در مهرماه 1397 با پرسشگری از 1281 نفر از افراد بالای 18 سال به بالای کشور به شیوه تلفنی انجام شد و بخشی از طرح مذکور به میزان استفاده مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی اختصاص داشته است.


منبع: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران


ایرنا- پژوهش، 23 مهر ماه 1397


1197



. انتهای پیام /*
 

از ملی گرایی تا جهان وطنی

کانون اندیشه جوان برگزار می کند:

از ملی گرایی تا جهان وطنی

1 از 4

روابط پیچیده ایران و روسیه: اتحاد استراتژیک هدفی دوجانبه؟

انجمن علوم سیاسی دانشگاه گیلان برگزار می کند:

روابط پیچیده ایران و روسیه: اتحاد استراتژیک هدفی دوجانبه؟

3 از 4

در کجا ایستاده ایم؟

انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می کند:

در کجا ایستاده ایم؟

4 از 4

تازه ترين مطالب