web
stats
تلاطم بازار با افزایش قیمت محصولات یک شرکت خودروسازی
en کد مطلب: 58515 | تاریخ مطلب: 1397/10/22
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

تلاطم بازار با افزایش قیمت محصولات یک شرکت خودروسازی

پس از آنکه شرکت خودروسازی ایران خودرو، نرخ های جدید محصولات خود را در قالب فهرست تولید دیماه امسال منتشر کرد، فضای رسانه ای کشور با بازتاب قیمت های جدید محصولات این شرکت، به بررسی وضعیت متلاطم بازار خودرو و بلاتکلیفی مشتریان پرداخت.

تلاطم بازار با افزایش قیمت محصولات یک شرکت خودروسازی

پس از آنکه شرکت خودروسازی ایران خودرو، نرخ های جدید محصولات خود را در قالب فهرست تولید دیماه امسال منتشر کرد، فضای رسانه ای کشور با بازتاب قیمت های جدید محصولات این شرکت، به بررسی وضعیت متلاطم بازار خودرو و بلاتکلیفی مشتریان پرداخت.


روز گذشته (چهارشنبه) قیمت 40 نوع از محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو در سامانه فروش اینترنتی این شرکت منتشر شد که موج گسترده ای از واکنش ها را با خود به همراه داشت.


بررسی امروز (20 دیماه) روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به طیف اصلاح طلبان، قیمت های جدید بازار خودرو را مساله ای پیچیده تعبیر کرده و آورده اند: پیش از آن که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کند، شرکت ایران خودرو قیمت جدید محصولات پرتیراژ خود را که افزایش حداقل 10 میلیون تومانی نسبت به قیمت‌های قبلی دارد اعلام کرد.


این رسانه ها از خلف وعده‌ ها، تأخیرهای خودروسازان و مشکلات پیش ‌خریدکنندگان خودرو نوشتند و تاکید کردند: برای ساماندهی وضعیت بازار باید مشکلات صنعت خودرو را از ریشه حل کرد.


رسانه های اصولگرا نیز تعلل ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اعلام قیمت‌های جدید خودرو را عامل افزایش قیمت محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی دانسته و از واکنش منفی بازار به این قیمت ها سخن گفتند.


رویکرد وزارت صمت در خصوص بازار خودرو و ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک از دیگر موضوعات مورد توجه رسانه های اصولگرا است.


رسانه های اصلاح طلب


**افزایش قیمت خودروهای داخلی


روزنامه شرق ذیل عنوان ' رشد قیمت خودرو رسمی شد' نوشت: قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان شرکت ایران ‌خودرو، بزرگ‌ ترین خودروساز کشور رسما افزایش یافت. افزایش قیمتی که خودروهای زیر 45 میلیون تومان این شرکت را حالا دیگر به خودروهای زیر 55 میلیون تومان تبدیل کرده و البته هنوز فاصله درخور توجهی با قیمت بازار آزاد دارد. با‌این‌ حال جبران این فاصله قیمتی اگرچه امروز بر دوش مشتریانی است که شانس خرید خودرو از این شرکت را پیدا نمی‌کنند، اما به نظر می‌ رسد خودروسازان نیز در ساحل آرامش بازار انحصاری این محدوده قیمتی، تمایل واقعی برای افزایش تولید و عرضه محصول به بازار ندارند.


 روزنامه اعتماد نوشت: کلاف سردرگم بازار خودرو هنوز باز نشده است در حالی که رئیس سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولید ‌کنندگان از ابلاغ مصوبه قیمت ‌گذاری جدید خودرو خبر می‌ دهد و بر همین مبنا نیز آبی ‌پوشان جاده مخصوص در نخستین حرکت قیمت محصولات زیر 45 میلیون تومان ‌شان را 10 میلیون تومان افزایش داده‌اند اما هنوز هیچ ابلاغیه‌ ای از سوی ستاد تنظیم بازار مخابره نشده است. سه ماه پیش بود که نخستین استارت‌های آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت زده شد؛ استارتی که می ‌توانست آرزوی دیرینه خودروسازان را محقق کند. تقریبا یک دهه پیش بود که دولت با ورود به بازار قیمت ‌گذاری خودرو، تولید کنندگان را مجاب کرده بود که تنها از قیمت ‌هایی تبعیت کنند که دولت اعلام می‌کند و امکان تغییر قیمت‌ها بدون نظر دولت را نداشته باشند. از همان روزها بود که یکی از آرزوهای جاده مخصوصی‌ها بازگشت به روال سابق و قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار خودرو ثبت شد و تا به امروز هیچگاه دولت زیر بار این قیمت‌گذاری نرفته است.


 روزنامه مردم سالاری در مطلبی با عنوان 'دردسرهای خودروسازان برای خریداران بلاتکلیف' نوشت: خلف وعده‌ ها، تخلف ‌ها و تأخیرهای خودروسازان، داد پیش ‌خریدکنندگان خودرو را در آورده است و آنان تاکنون چندین تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند. کسانی که در ماه‌های گذشته و یا حتی سال گذشته در پیش‌ فروش‌های خودروسازان شرکت کرده‌اند نگرانی‌ ها و ابهامات بسیاری دارند. قیمت کارخانه برخی مدل‌های خودرو تا 100 درصد افزایش یافته و این امر بر نگرانی ثبت ‌نام‌ کنندگان خودرو افزوده است... کسانی که در پیش‌ فروش خودروسازان شرکت کرده‌ اند عنوان می ‌کنند که ماه‌هاست شرکت‌ های خودروسازی در صدور دعوت ‌نامه و تحویل خودرو به آنان تعلل می ‌کنند. خودروسازان در تحویل برخی از انواع خودروها که در سال گذشته یا اوایل سال جاری پیش ‌فروش کرده‌اند، تأخیرهای طولانی داشتند.


 روزنامه ایران در مطلبی با عنوان 'افزایش 10 میلیون تومانی محصولات پرتیراژ یک خودروساز' نوشت: پیش از آن که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کند، سه‌ شنبه شب شرکت ایران خودرو قیمت جدید محصولات پرتیراژ خود را که افزایش حداقل 10 میلیون تومانی نسبت به قیمت‌های قبلی دارد اعلام کرد.پیش از این رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود که قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی نهایی شده و بزودی اعلام خواهد شد. در حالی که روز گذشته ایران خودرو قیمت محصولات کمتر از 45 میلیون تومان خود را اعلام کرد، متقاضیان خرید خودرو بر این باور بودند که سیر نزولی قیمت خودرو آغاز خواهد شد و قیمت خودروها در بازار به قیمت کارخانه نزدیک می‌شود اما بازار جریان دیگری را برای مشتریان خود ثبت کرد و آن ثبات قیمت‌هایی است که از چهارماه پیش روند رشد آن آغاز شده بود.


 تارنمای فرارو در مطلبی با عنوان ' مساله پیچیده‌ قیمت جدید خودرو' نوشت: موضوع این است که الان نمایندگان منظورشان از ساماندهی این است که قیمت‌ها را پایین بیاورند. مثلا اعلام می‌کنند که قیمت خودروی درون کارخانه 5 درصد زیر قیمت بازار باید باشد. خب اینگونه وضعیت عرضه و تقاضا را به هم می‌ریزند. زیرا در این وضعیت عرضه در بازار کاهش پیدا می‌کند و دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود. این‌ها اصلا راهکار نیست. اگر واقعا نمایندگان و مسئولان دولتی قصد دارند وضعیت بازار را سامان دهند باید مشکلات صنعت خودرو را از ریشه حل کنند؛ نه اینکه صرفا برای یک سری ژست تبلیغاتی تصمیماتی اتخاذ کنند که تبعات آن بسیار زیاد است و به طور کلی بازار را برهم می‌ریزد.


تارنمای عصر ایران با بیان آنکه ایران خودرو سرانجام مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای زیر 45 میلیون تومانی خود را دریافت کرد نوشت: پس از ارائه مجوز برای افزایش قیمت محصولات ایران خودرو، این شرکت تغییرات قیمتی خودروهای پژو 206، خانواده سمند، پژو405 ، رانا و پژو پارس سال را در لیست دی ماه خود منتشر نموده است. براین اساس تغییرات قیمتی در محصولات ایران خودرو بیش از 10 میلیون تومان در انواع محصولات بوده است.


 تارنمای نامه نیوز نوشت: به دنبال افزایش قیمت انواع محصولات ایران خودرو بازار تاکنون واکنش منفی نسبت به این موضوع از خود نشان داده است به نحوی که فعالان بازار معتقدند اثرات این افزایش قیمت را باید در اوایل هفته آینده در بازار مشاهده کرد.


**بدهی معوق خودروسازان به قطعه سازان


آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن در گفت ‌و گو با خبرگزاری ایلنا از افزایش خودروهای فاقد قطعه در کارخانه‌های ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: امروز خودروسازها بیش از 5 هزار میلیارد تومان بدهی معوق به قطعه‌سازها دارند که حتی اگر آن هم تعیین شود به دلیل عدم فعالیت بیشتر قطعه‌سازان در ماه‌های اخیر و بالا رفتن مواد اولیه حداقل نیازمند 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات و سرمایه در گردش هستند تا بتوانند دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند. ..بنا بر آخرین آمار، خودروهایی که در این دو کارخانه به دلیل کمبود قطعات یدکی تجاری نشده‌اند و در کف انبار خوابیده است امروز به بیش از 90 هزار دستگاه رسید این یعنی سرمایه عظیمی از این دو خودروساز و قطعه‌سازان راکد مانده است.


**ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک


روزنامه اعتماد نوشت: در همین حال و در شرایطی که داخلی‌ها چشم انتظار مصوبه برای گرانی خودروهای خود هستند وارداتی‌ها هم همچنان منتظرند تا وعده‌های مختلف برای تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک‌شان ابلاغ رسمی و البته اجرایی شود. رضا رحمانی وزیر صنعت ،معدن و تجارت اعلام کرده که در هیات دولت در این مورد تصمیم نهایی اتخاذ شده و گویا قرار است 13 هزار خودروی در گمرک مانده ترخیص شوند البته پیش از این مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه ترخیص خودروها از هفته آینده شروع خواهد شد، مصوبه هیات وزیران برای ترخیص خودروها را دارای اعتباری چهار‌ماهه دانسته و گفته بود خودروهایی که پس از تاریخ این مصوبه وارد شده باشند امکان ترخیص نخواهند داشت‌.


رسانه های اصولگرا


**افزایش قیمت خودروهای داخلی


روزنامه وطن امروز با اشاره به گران شدن قیمت خودروهای شرکت ایران خودرو نوشت: تعلل ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اعلام قیمت‌های جدید خودرو، کار را به جایی رسانده که شرکت‌های خودروسازی بویژه ایران‌خودرو و سایپا تصمیم گرفته‌اند قیمت‌های جدید محصولات‌شان را بر اساس ارزیابی‌های خود استخراج و اعلام کنند...این دو شرکت در هفته اول دی‌ ماه قیمت جدید بالغ ‌بر 9 خودرو را اعلام کردند تا اینکه گروه صنعتی ایران‌خودرو فهرست قیمت جدید همه محصولات خود را برای دی‌ 1397 اعلام کرد و در دسترس عموم قرار داد.


 خبرگزاری فارس نوشت: با تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت جدید خودروهای پرشمارگان، ایران خودرو قیمت خودروهای زیر 45 میلیونی تومانی خود را افزایش داد. در حالی که از سه ماه پیش تاکنون قرار بود ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید برای خودروهای پرشمارگان و یا به عبارتی خودروهای زیر 45 میلیون تومان را اعلام کند، خودروسازان در نوبت‌های مختلف طی یک ماه اخیر قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرده‌اند. براین اساس امروز شرکت ایران خودرو لیست جدید قیمت برخی محصولات خود را اعلام کرد و بدین ترتیب این خودروساز قیمت محصولات زیر 45 میلیون تومان خود را افزایش داد.


 خبرگزاری تسنیم نوشت: به دنبال افزایش قیمت انواع محصولات ایران خودرو، بازار تاکنون واکنش منفی نسبت به این موضوع از خود نشان داده است به نحوی که فعالان بازار معتقدند اثرات این افزایش قیمت را باید در اوایل هفته آینده در بازار مشاهده کرد.


تارنمای مشرق نیوز در مطلبی با عنوان 'ایران خودرو دیگر محصول زیر 40 میلیون ندارد' نوشت:ایران خودرو 10 میلیون تومان روی قیمت هر یک از محصولاتش کشید تا از این پس، این شرکت دیگر خودروی زیر 40 میلیون تومان نداشته باشد... در چند هفته اخیر به تدریج افزایش قیمت با محصولات کم‌ تیراژ شروع شد و روز چهارشنبه هم ایران خودرو تمامی محصولات پرتیراژ خودش را 30 درصد گران کرد...هرچند مسؤولان وزارت صنعت، اعلام قیمت‌های جدید خودرو را به ابلاغیه ستاد تنظیم بازار مشروط ساخته بودند، اما روز چهارشنبه ایران خودرو پیش‌قدم شد و در حالی که ستاد تنظیم بازار هنوز به صورت رسمی، گزارشی از تصمیم خود برای افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ را اعلام نکرده قیمت 14 محصولش را افزایش داد...سایپا تاکنون قیمت جدید پراید و تیبا را اعلام نکرده اما با توجه به افزایش 30 درصدی محصولات ایران خودرو، قطعاً گرانی محصولات سایپا نیز در همین حد خواهد بود.


 **رویکرد وزارت صمت در خصوص بازار خودرو


به گزارش خبرگزاری تسنیم رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدف ما این است که تیراژ خودرو افزایش پیدا کند و قیمت خودرو حتماٌ از این قیمت بازار آزاد پایین‌تر بیاید. وزیر صمت درباره اینکه قیمت اعلام ‌شده خودروها تا چه اندازه واقعی است، تصریح کرد: ما با یک اصولی موضوع را پیگیری می‌کنیم که نهایتاً منجر به افزایش تولید، کیفیت، تیراژ و کاهش قیمت بشود و این اهداف نهایی ما است.


 ** ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک


به گزارش خبرگزاری مهر، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف ترخیص 13 هزار خودرو از گمرک با مصوبه دولت خبرداد و گفت: مصوبه ترخیص 13 هزار خودرو در جلسه دولت مطرح شد و در جلسه قوا هم مورد بررسی قرار گرفت و ابلاغ می‌شود.رحمانی با اشاره به اینکه ترخیص خودرها با مصوبه دولت تعیین تکلیف شده است، ادامه داد: برخی از این خودروها باید به دست مردم برسد و مشخص شده که وارد کننده تخلفی داشته و مردم تقصیری نداشتند و برای ترخیص آن دستگاه های مختلف به این نتیجه رسیدند که باید این خودروها را ترخیص کنند.


خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی با عنوان 'رانت ترخیص 13 هزار خودرو در گمرک مانده به جیب چه کسانی می رود؟ 'نوشت: مصوبه دولت مبنی بر لغو ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای در گمرک مانده، ابهاماتی را برانگیخته است... بر اساس اطلاعاتی که نخستین بار توسط خبرگزاری تسنیم، منتشر شد، 13 هزار خودرو در محوطه های گمرکی دپو شده است که طبق اعلام مسئولان زیربط با مصوبه مذکور سازوکار لازم برای ترخیص این خودروها ایجاد شده است... اگر قیمت میانگین هر یک از این خودروها 25 هزار دلار لحاظ شود برای 13 هزار خودروی مورد اشاره حدود 300 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. به عبارت دیگر اگر این خودروها در نیمه نخست سال و در اوج بحران ارزی کشور وارد شده باشند، در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت واردکنندگان توجهی به شرایط کشور نداشته اند. اما اگر بخشی از این خودروها در نیمه دوم سال وارد کشور شده باشند با توجه به تثبیت شرایط ممنوعیت واردات خودرو این سوال جدی مطرح میشود که واردکننده با چه امیدی اقدام به واردات خودرو به محوطه های بندری و گمرکی کرده است؟ آیا از تصمیمات جدید در خصوص مجوز ثبت سفارش خودرو اطلاعاتی وجود داشته است؟


 ** رابطه خاص گروه قطعه‌سازی 'عظام' با ایران‌خودرو


روزنامه جوان در گزارشی نوشت: طی یک ماه گذشته اسناد مالی مبنی بر رابطه خاص گروه قطعه‌سازی 'عظام' با ایران‌خودرو منتشر شد، حالا اسناد جدیدی فاش شده که نشان می‌دهد این رابطه ریشه در سال‌ها قبل دارد به گونه‌ای که طی مدت 10 روز در سال 1389 حدود 12 میلیارد سود راهی حساب عظام کرده‌است... نکته جالب اینجاست که طبیعتاً باید تمامی این معاملات در صورت‌های مالی ایران‌خودرو موجود باشد، اما چگونه کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی که چهار سال پیش مسئولیت تحقیق از دو خودروساز کشور را داشته، با این نوع معاملات برخورد نکرده که همچنان شاهد بدهی‌های عظام به ایران خودرو باشیم؟ آیا قرار نیست نهاد‌های نظارتی سکوت خود را در برابر فساد مالی موجود در خودروسازی‌های کشور بشکنند و در برابر اسنادی اینچنین واکنش نشان دهند؟ حالا که کار ایران خودرو و عظام به کمیسیون شفافیت مجلس شورای اسلامی رسیده باید ببینیم که آیا این مجلس هم مانند مجلس قبل با توضیحات قانع می‌شود یا واقعاً شمشیر به مبارزه با فساد ریشه‌ای در صنعت خودرو برمی‌دارد؟


منبع: گروه نشریات خبری ایرنا، 20 دی 1397


1197


 

. انتهای پیام /*
 

بررسی چهار دهه تجربه رسانه ایی انقلاب اسلامی

فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار می کند،

بررسی چهار دهه تجربه رسانه ایی انقلاب اسلامی

1 از 4

بررسی انتقادی پرونده یرواند آبراهامیان

انجمن علوم سیاسی ایران برگزار می کند:

بررسی انتقادی پرونده یرواند آبراهامیان

2 از 4

چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران

انجمن ایرانی مطالعات جهان برگزار می کند:

چندجانبه گرایی در سیاست خارجی ایران

3 از 4

تازه ترين مطالب