web
stats
شناسایی شاخص های مؤثر بر خلق دانش ملی، هوش ملی و تولید ناخالص داخلی
en کد مطلب: 60098 | تاریخ مطلب: 1397/12/13
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

شناسایی شاخص های مؤثر بر خلق دانش ملی، هوش ملی و تولید ناخالص داخلی

هوش نیز به عنوان عنصری که بر خلق دانش تأثیرگذار است، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. بر این اساس این مقاله به دنبال شناسایی شاخص های مؤثر در هر یک از ابعاد خلق دانش ملی، هوش ملی و تولید ناخالص داخلی است. این مقاله از نوع تحقیق کیفی و بصورت مرور ادبیات نظام مند در حوزه های خلق دانش، تولید ناخالص داخلی و هوش ملی انجام شده است.

شناسایی شاخص های مؤثر بر خلق دانش ملی، هوش ملی و تولید ناخالص داخلی

نقش دانش و مدیریت دانش در شکوفایی اقتصاد کشور‌ها غیرقابل انکار است و از آن به‌عنوان عامل مهمی در افزایش بهره‌وری و تولید ناخالص داخلی کشورها می‌توان نام برد.


هوش نیز به‌عنوان عنصری که بر خلق دانش تأثیرگذار است، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. بر این اساس این مقاله به دنبال شناسایی شاخص‌های مؤثر در هر یک از ابعاد خلق دانش ملی، هوش ملی و تولید ناخالص داخلی است. این مقاله از نوع تحقیق کیفی و بصورت مرور ادبیات نظام‌مند در حوزه‌های خلق دانش، تولید ناخالص داخلی و هوش ملی انجام شده است.


در این راستا، جستجوی مقالات انگلیسی در پایگاه‌های اطلاعات علمی نظیر ساینس دایرکت، امرالد، تیلور و فرانسیس، اسپرینگر و IEEE در بازه زمانی سال‌های 1992 تا 2017 و جستجوی مقالات فارسی در پرتال جامع علوم انسانی و پایگاه مجلات تخصصی نور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در بازه زمانی سال‌های 1384 تا 1395 صورت گرفته است. در مجموع، 186 مقاله برای شروع مورد بررسی قرار گرفتند که پس از جستجو، غربالگری و ارزیابی این تعداد به 114 مقاله تقلیل یافت. این مطالعه در مقالات مختلف با حجم نمونه و روش‌های پژوهش متفاوت و نیز مدل‌های گوناگون انجام شده‌ است.


در نهایت چهار شاخص با شش بعد در حوزه خلق دانش سازمانی، چهار شاخص با هفت بعد در حوزه تولید ناخالص داخلی و شش شاخص با بیست بعد در حوزه هوش ملی شناسایی شدند که برای پژوهش‌های آتی و ارزیابی تأثیر این شاخص‌ها بر یکدیگر مفید خواهند بود.


نتایج نشان داد که چهار شاخص با شش بعد استخراج شده از مقالات بررسی شده در حوزه خلق دانش سازمانی بوده و قابل تعمیم به حوزه خلق دانش ملی نیستند و نیاز به بررسی عمیق‌تر ابعاد خلق دانش در سطح ملی با استفاده از روش‌های کیفی و کمی در پژوهش‌های آتی خواهیم بود.


ادامه مطلب به پیوست ضمیمه شده است.


از: قاسم آذری آرانی و جلال رضائی نور


منبع: فصلنامه رشد فناوری، شماره 56، پاییز 1397


1885

. انتهای پیام /*
 

ایران و دیوان بین المللی دادگستری

دانشگاه تبریز برگزار می کند:

ایران و دیوان بین المللی دادگستری

2 از 4

ایدئولوژی و امر خیالی از لاکان تا آلتوسر

انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می کند:

ایدئولوژی و امر خیالی از لاکان تا آلتوسر

3 از 4

یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل

دانشکده نفت برگزار می کند:

یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل

4 از 4

تازه ترين مطالب