web
stats
۱۳۹۸؛ سالی برای شروع به بازگشت به مکارم اخلاق
en کد مطلب: 60410 | تاریخ مطلب: 1397/12/28
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

۱۳۹۸؛ سالی برای شروع به بازگشت به مکارم اخلاق

چهارشنبه آینده، سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران و اولین روز از شروع تعطیلات بهاریه سال ۱۳۹۸ است. نگارنده به سهم خود، آغازین سال ۱۳۹۸ که در آن، انقلاب اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن سن چهل سالگی، به نقطه شروع برای رسیدن به کمال رسید را به همگی ایرانیان محترم، تبریک و تهنیت و شادباش می گوید.

۱۳۹۸؛ سالی برای شروع به بازگشت به مکارم اخلاق

چهارشنبه آینده، سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران و اولین روز از شروع تعطیلات بهاریه سال ۱۳۹۸ است. نگارنده به سهم خود، آغازین سال ۱۳۹۸ که در آن، انقلاب اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن سن چهل سالگی، به نقطه شروع برای رسیدن به کمال رسید را به همگی ایرانیان محترم، تبریک و تهنیت و شادباش می‌گوید.


بله، چهل سالگی یعنی نقطه شروع برای رسیدن به کمال. اگرچه سن چهل سالگی، نقطه نهایی در دستیابی به رشد است که هرچه در رشد بدست آورد، تا چهل سالگی به دست می‌آورد اما با ورود به سن چهل سالگی و گذر از آن، نقطه آغاز برای حرکت به سمت اکمال و کمال، تازه آغاز می‌شود. پیامبر اکرم (ص) تا به چهل سالگی که نقطه اوج رسیدن به رشد بود، به رسالت برگزیده نشد.


آنگاه که وجود نازنینشان به چهل سالگی رسید، سنگین‌ترین ودیعه الهی بر دوش ایشان گذاشته شد که همان رسالت و خاتمیت بود. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که موضوع ولایت تکوینیه و تشریعیّه نبیّ اکرم همچنین ولایت و امامت ائمه معصومین علیهم السّلام، مبحث مستقل جدایی است که در مقام و مقال دیگری می‌بایست مورد بحث و تتبّع قرار گیرد.


مهمترین هدف رسالت خاتم الانبیاء (ص)، همانا به اتمام و کمال رساندن مکارم اخلاق بوده است. آیا تا چه میزان، انقلاب اسلامی ایران توانسته است در راستای این مهمترین هدف رسالت پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله و سلم گام بر دارد؟


نگارنده به گمان و باور خود و به طور خلاصه می‌تواند چنین پاسخ دهد که در سطح حکومت و حاکمیت، چرخشی بزرگ و تحوّلی عظیم رخ داد و با کنار گذاشتن مشی اداره کشور از قالب پادشاهی و سلطنت یک خانواده یا قبیله و قوم بر سرنوشت آحاد مردم ایران و ایران زمین به حاکمیت دینی در قالب حکومتی جمهوری و مردم‌سالار، قدم بزرگی در جهت تحقق منویات نبی مکرّم (ص) برای اتمام مکارم اخلاق برداشته شده است.


با این حال، وقوع انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، حکم شرط لازم را در اینباره را دارد اما، شروط کافی برای بودن و ماندن در مسیر اتمام و اکمال مکارم اخلاق، متعدد است.


نگارنده، در آستانه سال جدید ۱۳۹۸ شمسی و ورود به نقطه آغاز حرکت به سوی اکمال و کمال در چهل سالگی انقلاب، این سوال را به نحو یکسان از ۸۰ میلیون ایرانی در ایران زمین و سراسر جهان مطرح می‌کند که تا چه حد برای بودن و ماندن در مسیر اتمام و اکمال مکارم اخلاق به خود و سپس به مسئولان و حاکمان و جمهوری اسلامی ایران نمره و امتیاز می‌دهیم؟ پیش از پاسخ به این سوال بسیار مهم، خوب و بلکه لازم است تا فرازهایی از وصیت نامه سیاسی - الهی امام راحل را به شرح ذیل، بازخوانی و باز مطالعه کنیم.


ایشان چنین فرمود که: «اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیونها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید آن و آسیب دیدگان عزیز، این شهیدان زنده است و مورد امید میلیونها مسلمانان و مستضعفان جهان است، به قدری است که ارزیابی آن از عهده قلم و بیان والاتر و برتر است». 


«تقاضا این است که قبل از آشنایی به مسائل، به اشکالتراشی و انتقاد کوبنده و فحاشی برنخیزید؛ و به حال این اسلام غریب که پس از صدها سال ستمگری قلدرها و جهل توده‌ها امروز طفلی تازه‌پا و ولیده‌ای است محفوف به دشمنهای خارج و داخل، رحم کنید. از همین قماش توطئه‌ها و شاید موذیانه‌تر، شایعه‌های وسیع درسطح کشور، و در شهرستانها بیشتر، بر اینکه جمهوری اسلامی هم کاری برای مردم انجام نداد. بیچاره مردم با آن شوق و شعف فداکاری کردند که از رژیم ظالمانه طاغوت رهایی یابند، گرفتار یک رژیم بدتر شدند!


مستکبران مستکبرتر و مستضعفان مستضعف‌تر شدند! زندانها پر از جوانان که امید آتیه کشور است می‌باشد و شکنجه‌ها از رژیم سابق بدتر و غیر انسانیتر است! هر روز عده‌ای را اعدام می‌کنند  به اسم اسلام! و ای کاش اسم اسلام روی این جمهوری نمی‌گذاشتند! این زمان از زمان رضاخان و پسرش بدتر است! مردم در رنج و زحمت وگرانی سرسام‌آور غوطه می‌خورند و سردمداران دارند این رژیم را به رژیمی کمونیستی هدایت می‌کنند! ‌


اموال مردم مصادره می‌شود و آزادی در هر چیز از ملت سلب شده! و بسیاری دیگر از این قبیل امور که با نقشه اجرا می‌شود. و دلیل آنکه نقشه و توطئه در کار است آنکه هرچند روز یک امر در هر گوشه و کنار و در هر کوی و برزن سر زبانها می‌افتد؛ در تاکسیها همین مطلب واحد و در اتوبوسها نیز همین و در اجتماعات چند نفره باز همین صحبت می‌شود؛ و یکی که  قدری کهنه شد یکی دیگر معروف می‌شود». 


«اینجانب هیچگاه نگفته و نمی‌گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همه ابعادش عمل می‌شود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی‌انضباطی بر خلاف مقررات اسلام عمل نمی‌کنند؛ ‌لکن عرض می‌کنم که قوه مقننه و قضاییه و اجراییه با زحمات جانفرسا کوشش در اسلامی کردن این کشور می‌کنند و ملتِ دهها میلیونی نیز طرفدار و مددکار آنان هستند؛ و اگر این اقلیت اشکالتراش و کارشکن به کمک بشتابند، تحقق این آمال آسانتر و سریعتر خواهد بود. و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون توده میلیونی بیدار شده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است، آمال انسانی ـ اسلامی به خواست خداوند متعال جامه عمل به طور چشمگیر خواهد پوشید و کجروان و اشکالتراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند».


کلام نهایی


جامعه امروز ایران اسلامی، با همه کرامات و محسناتی که از قِبَل روی آوردن به اخلاق و انصاف و عدالت از مسیر انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به دست آورده، تا حدودی دچار آفت‌های جدی برای بودن و ماندن در مسیر اکمال و کمال مکارم اخلاق شده است.


بحث فسق و فجور را در اینجا نگارنده نمی‌کند و قطعا، منکر وجود فسق و فجور در جامعه نیست که خوشبختانه، هنوز به دلیل غلبه کامل ایمان و حیاء در جامعه اسلامی و جامعه پاک نهاد ایرانی، این آفت ریشه سوز، آسیبی به ریشه‌ها نرسانده و صرفا، بخش‌های کوچکی از برگ و ثمرهای این شجره طیبه انقلاب را از طروات انداخته است اما نگرانی جدّی نگارنده از مردم و انقلابیون و مسئولینی می‌باشد که مشی و کلامشان گویای این است که از بودن و ماندن در مسیر اکمال و اتمام مکارم اخلاق بسیار غفلت کرده اند.


باشد که بیان این چند سطر در این یادداشت، وسیله‌ای شود برای یک بازگشت دوباره به آنچه را که مهمترین هدف از برپایی این انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است؛ یعنی، بودن و ماندن در مسیر اتمام و اکمال مکارم اخلاق. ای کاش سالی برسد که آن سال، سال دعوت به مکارم اخلاق باشد. شاید سال ۱۴۰۰.


از: بهروز پورسینا


منبع: روزنامه مردم سالاری، 22 اسفند 1397


1885


 

. انتهای پیام /*
 

ایران و دیوان بین المللی دادگستری

دانشگاه تبریز برگزار می کند:

ایران و دیوان بین المللی دادگستری

2 از 4

ایدئولوژی و امر خیالی از لاکان تا آلتوسر

انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می کند:

ایدئولوژی و امر خیالی از لاکان تا آلتوسر

3 از 4

یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل

دانشکده نفت برگزار می کند:

یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل

4 از 4

تازه ترين مطالب