web
stats
درباره ما


درباره ی ما

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، خبرگزاری رسمی و ریشه دارترین نهاد حرفه ای گردآوری و انتشار خبر در ایران است. این سازمان بر شالوده چند دهه فعالیت خبری و رسانه ای بنا شده و از نظر سابقه و ویژگی های حرفه ای، هیچ بنگاه خبری در ایران قابل همسنجی با ایرنا نیست.
بنیان ایرنا در سال 1313 خورشیدی و با تاسیس «آژانس پارس» گذارده شد؛ بنگاه خبری که در چارچوب سازمانی وزارت امور خارجه و با هدف گردآوری، ترجمه و انتشار اخبار ایران و جهان به وجود آمد.
نزدیک به چهار دهه بعد، وزارتخانه ای با عنوان اطلاع رسانی فعالیت خود را در دولت وقت آغاز کرد و بدین ترتیب در سال 1342، آژانس پارس به «خبرگزاری پارس» با نام اختصاری «پانا» (PANA) تغییر نام داد.
پیش از این، آژانس پارس برای مدتی به طور مشترک با رادیو فعالیت می کرد و تهیه کنندگی اخبار این رسانه را بر عهده داشت.
پایه گذاری وزارتخانه تازه «اطلاعات و جهانگردی» در سال 1353 سبب شد تا خبرگزاری پارس نیز از نظر تشکیلاتی دگرگونی هایی را تجربه کند.
در این دگرگونی ها، خبرگزاری پارس از اداره کل خبرگزاری به سازمان خبرگزاری تبدیل و به عنوان یک شرکت سهامی دولتی شناسایی شد . اساسنامه آن نیز با 23 ماده و هفت تبصره به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.
سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه 1360، با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا» (IRNA) تغییر نام داد و فصل تازه ای در فعالیت های این رسانه گشوده شد.
ایرنا در طول سال های فعالیت خود، آینه ای شفاف برای بازتاب رخدادها و تحولات ایران و جهان و در حوزه خبررسانی کشور رسانه ای بی همتا بوده است.
افزون بر این، عکاسان خبرگزاری در طول چند دهه در متن رخدادهای خبرسازی چون وقوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، انتخابات، حوادث طبیعی و ... قرار داشته و رهاورد فعالیت حرفه ای آنان در گنجینه ای غنی و بی نظیر از تصاویر و عکس های به یاد ماندنی به ثبت رسیده است.
ایرنا نه فقط در فرایند خبرگزاری، که در پرورش و آموزش نیروهای کارآزموده این عرصه نیز پیشرو بوده است، تا جایی که بسیاری از خبرنگاران، عکاسان، گزارشگران، دبیران و سردبیران تربیت شده در ساختار آموزشی- عملی خبرگزاری جمهوری اسلامی، سال ها بعد در قامت گردانندگان چرخ های فعالیت حرفه دیگر رسانه های کشور ظاهر شده اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی نیز رسانه ای شناخته شده به شمار می رود و به عنوان بنگاه خبری مادر و ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی، مورد توجه دیگر بنگاه های خبری جهان قرار دارد.
با توجه به جایگاه ایرنا، بخش مهمی از استنادهای رسانه های داخلی و خارجی به رویدادهای ایران، منطقه و حتی جهان، موضع گیری های مسوولان و سیاست های رسمی کشور معطوف به خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
همچنین، نقاط درخشان کارنامه خبرگزاری و پیشتازی در اعلان و انتشار برخی اخبار مهم مانند خبر دستگیری «صدام حسین» دیکتاتور عراق (در 23 آذرماه 1382 خورشیدی)، سبب شد جایگاه منطقه ای و جهانی ایرنا در عرصه خبررسانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
نمایی از ایرنا
همچنان که گفته شد، گردآوری اخبار ایران و جهان از مهمترین کارکردها و وظایف بنیادین خبرگزاری است.
تلاش برای بهبود وضعیت کارکردی سبب شد تا خبرگزاری از سال های نخستین فعالیت، همکاری های خود با بنگاه های پرسابقه و مهم خبری غربی همچون «خبرگزاری فرانسه»، «آسوشیتدپرس»، «رویترز» و نیز خبرگزاری «آناتولی» ترکیه را آغاز کند و در مسیر حرفه ای شدن گام بردارد.
همکاری های ایرنا با خبرگزاری های جهان پس از انقلاب نیز ادامه یافت و توافقنامه های مهمی بین ایرنا و دیگر خبرگزاری های مهم آسیایی و منطقه ای همچون «شینهوا» (Xinhua) از چین، «ریانووستی» (RIA Novesti) و «ایتارتاس» (ITAR TASS) از روسیه، خبرگزاری «قنا» (QNA) از قطر، «یونهاپ» (Yonhap) از کره جنوبی و ... به امضا رسید.
ایرنا افزون بر همکاری های حرفه ای با طیف گسترده ای از خبرگزاری های مهم خارجی، عضو بسیاری از گروه ها و ائتلاف های مهم رسانه ای بین المللی است؛ «خبرگزاری بین المللی اسلامی» (IINA) وابسته به «سازمان کنفرانس اسلامی»، «سازمان خبرگزاری های آسیا- اقیانوس آرام» (OANA)، «ائتلاف خبرگزاری های غیر متعهدها» (NANAP)، «خبرگزاری اکو» (ECONA)، «خبرگزاری اوپک» (OPECNA) و «ائتلاف خبرگزاری های دریای خزر» (ACSNA) از جمله گروه های رسانه ای است که ایرنا در آن حضور و نقشی فعال دارد.
و اما فرایند تهیه اخبار در ایرنا همچون بسیاری از خبرگزاری های حرفه ای به دست سردبیران، دبیران، کارشناسان، مترجمان، خبرنگاران حوزه های گوناگون و نیز رابطان خبر صورت می گیرد.
افزون بر اینکه ایرنا در همه استان ها و شهرهای مهم کشور و نزدیک به 20 دفتر نمایندگی در سراسر جهان، خبرنگارانی پویا دارد که کار گردآوری اخبار و ارسال آن به سازمان مرکزی را بر عهده دارند.
در خبرگزاری جمهوری اسلامی، بخشی از اخبار در قسمت شنود رادیو- تلویزیونی شبکه های بین المللی و نیز بخش ترجمه اخبار خارجی تهیه می شود.
روابط عمومی سازمان ها و وزارتخانه ها نیز اخبار مربوط به خود را به سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان قطب خبری کشور اعلام می کنند.
در این پیوند، سامانه ای زیر عنوان تحریریه خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی در فضای مجازی، به عنوان شبکه ارتباطی و ابزار انتقال داده ها، اطلاعات و اخبار به کار گرفته می شود.
به عبارتی، فرایند تولید، ویرایش و انتشار خبر در بستر و چارچوب این سامانه صورت می گیرد که برآیندی از آن را می توان در تارنمای خبرگزاری مشاهده کرد.
دسته ای از اخبار که از گروه عادی و قابل انتشار جدا می شوند، خود به اخبار ویژه و دوگانه تقسیم می شوند.
مخاطبان اخبار ویژه مسوولان نظام هستند و اخبار دوگانه در اختیار مقام معظم رهبری و رییس جمهوری قرار می گیرد.
قالب های عمومی اخبار یاد شده نیز بیشتر تولیدی، پوششی، مصاحبه، دریافتی، ترجمه، گزارش تحلیلی و گزارش خبری هستند.
در بالای ساختار خبرگزاری جمهوری اسلامی، مدیر عاملی قرار دارد که با توجه به جایگاه تشکیلاتی ایرنا از سوی وزیر ارشاد اسلامی انتخاب می شود و مورد تایید رییس جمهوری قرار می گیرد.
در ساختار خبرگزاری، مدیر عامل ( محمد خدادی از شهریورماه سال 1392 تاکنون) هدایت سه معاونت و چند اداره را بر عهده دارد.
دفتر حوزه ریاست و روابط عمومی با سه گروه روابط عمومی، روابط بین الملل، حقوقی و بازرسی و نیز هسته گزینش، دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری با چهار گروه برنامه ریزی و بودجه، تشکیلات و بهبود سیستم ها و روش ها، تحول اداری و ارزیابی عملکرد و نیز آموزش و بهسازی نیروی انسانی در کناره اداره کل حراست، سه زیر مجموعه اصلی حوزه مدیر عامل هستند.
در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی سه معاونت زیر نظر مدیر عامل فعالیت دارد.
معاونت مهندسی و فناوری اطلاعات در بردارنده سه دفتر تامین و توسعه نرم افزار و خدمات ماهواره ای، دفتر مهندسی و زیرساخت و دفتر فرابری و امنیت داده ها است که هر کدام زیر نظر یک مدیر کل فعالیت دارند. گروه پژوهش و برنامه ریزی نیز در مجموعه معاونت مهندسی و فعالیت اطلاعات قرار دارد.
دیگر معاونت خبرگزاری، توسعه مدیریت و پشتیبانی است که از سه اداره کل تشکیل شده است که عبارتند از: اداره کل امور اداری و پشتیبانی، اداره کل امور مالی و اداره کل محصولات خبری.
با پشتوانه این 2 معاونت و دیگر اداره های یاد شده، معاونت خبر وظیفه خبررسانی و فعالیت رسانه ای خود را به پیش می برد.
معاونت خبر از چهار اداره کل، یک دفتر و یک گروه تشکیل شده که عبارتند از: اداره کل اخبار داخلی، اداره کل اخبار خارجی، اداره کل اخبار چند رسانه ای، اداره کل اخبار استان ها، دفتر پژوهش و بررسی های خبری و نیز گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی خبر.
در اداره کل اخبار داخلی، مدیر کل این اداره مدیریت گروه های اخبار سیاسی و مجلس، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی- هنری، ورزشی، علمی- آموزشی و گروه گزارش و میزگردهای خبری را بر عهده دارد.
در اداره کل اخبار خارجی، هشت گروه حوزه اروپا و آمریکا، حوزه خاورمیانه، حوزه آسیا و اقیانوسیه، اخبار انگلیسی، اخبار عربی، اخبار ایران در رسانه های خارجی، اخبار رسانه های خارجی و اخبار شب فعالیت دارند.
اداره کل اخبار چند رسانه ای نیز خود از سه اداره تشکیل شده است که عبارتند از: اداره تولید عکس، تولید فیلم، آرشیو و اطلاع رسانی اسناد دیداری و شنیداری.
در اداره کل اخبار استان ها، مدیرکل بر فرایند فعالیت دفاتر خبرگزاری در سطح کشور (مرکز همه استان ها و شهرهای مهم) نظارت دارد.
در دفتر پژوهش و بررسی های خبری نیز گروه های تحقیق و تفسیر خبر، پژوهش های خبری، نظرسنجی، اطلاع رسانی و خدمات پژوهشی، نشریات خبری و نیز اداره آرشیو و اطلاع رسانی اسناد نوشتاری زیر نظر مدیرکل پژوهش، وظایف و فعالیت های خود را به پیش می برند.
در جریان تازه ترین تغییرات، گروهی نیز با عنوان صفحه اول ایجاد شده که بر اخبار صفحه نخست تارنمای خبرگزاری نظارت و در مجموعه معاونت خبر فعالیت دارد.
همچنان که پیشتر اشاره شد، بخشی از برآیند فعالیت های ایرنا در تارنمای آن قابل دیدن و دسترسی است. البته پیش از سال 1376، اخبار ایرنا روی تلکس (دستگاه الکترونیکی ارتباط نوشتاری راه دور) برای مسوولان و دیگر رسانه ها قابل دسترسی بود.
در نخستین روزهای سال 1376، تارنمای ایرنا به عنوان یکی از نخستین تارنماهای خبری فارسی زبان گشایش یافت.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، افزون بر اطلاع رسانی و انتشار خبر روی تارنمای خود، تهیه خبرها، تحلیل ها و بولتن های ویژه و اختصاصی را بر عهده دارد که برای استفاده در فرایند سیاستگذاری ها در دسترس مسوولان کشور قرار می گیرد.
البته بخشی از بولتن ها نیز در حوزه مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... به دست خبرنگاران و پژوهشگران ایرنا تهیه می شود تا برای استفاده ارگان ها و دستگاه های مختلف دولتی و غیر دولتی و به عبارتی بهره وری عمومی انتشار یابد.
در این میان باید به کارکردهای پژوهشی خبرگزاری نیز اشاره کرد که بخش عمده آن در دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا صورت می گیرد.
در این پیوند، بخشی از کارکردهای پژوهشی یاد شده در کنار تولیدات خبری که در اتاق خبر ایرنا سامان می یابد، روی تارنمای ایرنا برای بهره جویی عمومی قابل دسترسی است.
تهیه بولتن های پژوهشی، نمایه سازی روزنامه ها و نشریات، ایجاد بانک اطلاعاتی- خبری، انجام طرح های نظرسنجی و از همه مهمتر تحقیق، تفسیر و پژوهش در مورد طیف گسترده ای از اخبار روز و نیز فرایندهای داخلی و خارجی در حوزه های گوناگون در زمره وظایف دفتر پژوهش ها و بررسی های خبری قرار دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی برای تکمیل رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی خود توجهی ویژه نیز به تربیت خبرنگاران کارآمد و حرفه ای داشته است.
در این پیوند، «دانشكده خبر» به دليل نياز نظام رو به توسعه رسانه ای كشور و نبود رشته های تحصيلی خبرنگاری در مراكز آموزش عالی پایه گذاری شد و از سال 1376، پذیرش دانشجو برای آموزش و تربیت خبرنگاران، دبيران، سردبيران و عكاسان خبری رسانه ها را آغاز کرد.
تاسیس موسسه «فرهنگی- مطبوعاتی ایران» در سال 1373 نیز اقدامی در راستای تحقق اهداف رسانه ای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بود که زیر صاحب امتیازی ایرنا صورت گرفت.
2 سال پس از آغاز به کار «روزنامه ایران»، روزنامه «ایران سپید» به عنوان نخستین روزنامه به خط «بریل» ویژه نابینایان و کم بینایان در سال 1375 انتشار یافت تا پنجره تازه ای رو به خبر را پیش روی آنان بگشاید.
در ادامه، نیاز مخاطبان غیرفارسی زبان نیز سبب شد تا موسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران روزنامه های «الوفاق» و «ایران دیلی» را به ترتیب به زبان های عربی و انگلیسی، از سال 1376 منتشر سازد.
دیگر روزنامه زیر مجموعه موسسه فرهنگی-مطبوعاتی ایران، ایران ورزشی است که سال ها در حوزه خبررسانی به ورزشکاران و ورزش دوستان فعالیت می کند.
یکی دیگر از فعالیت های رسانه ای ایرنا، راه اندازی «ایرنا فیلم» در سال 1390 بود که به عنوان نخستین تارنمای اختصاصی فیلم خبری در ایران شناخته می شود.
ایرنا و 80 سال رسالت خبری
همچنان که گفته شد، خبرگزاری جمهوری اسلامی بر پایه هشت دهه سابقه فعالیت حرفه ای در حوزه خبر و نیز پژوهش، قطب مهم رسانه ای کشور به شمار می رود.
ایرنا در طول دوره های گوناگون پس از انقلاب، با درک حساسیت های زمانی و مصالح عمومی کشور، همپای مردم و مسوولان به پیش رفته و به مقتضای هر دوره فعالیت های خود را سامان داده است.
با گذشت سال های نخستین انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، افزون بر دیگر مسوولیت های حرفه ای خبررسانی، پوشش رخدادهای جبهه نبرد علیه تجاوزگران به دستورکاری مهم برای رسانه رسمی کشور تبدیل شد.
به این ترتیب، شمار زیادی از خبرنگاران، عکاسان و گزارشگران ایرنا در مناطق جنگی حضور یافتند تا به ثبت اخبار و واقعیت های این رخداد بزرگ بپردازند.
شمار قابل تامل شهیدان و جانبازان خبرگزاری در طول هشت سال دفاع مقدس، نمودی از حضور موثر و شجاعانه خبرنگاران ایرنا در جنگ برای جاودانه ساختن صحنه های فراموش نشدنی این رخداد مهم تاریخ کشور است.
پس از سال های جنگ، بایسته های بازسازی کشور سبب شد تا ایرنا به عنوان بازوی خبررسانی و تبلیغاتی دولت، گام در مسیر رسالتی تازه بگذارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنان که مقام معظم رهبری تعبیر کرده اند در سال های گذشته به عنوان «نبض تپنده نظام» و بر پایه مصالح کشور و خواست و اراده مردم فعالیت های خود را سامان داده و در برهه های زمانی گوناگونی چون جنبش مردمی اصلاح خواهی، خواست ملی برای استیفای حقوق هسته ای و پویش اعتدال طلبی، نقش پیشرو و مسوولیت آگاهی بخشی خود را به طور حرفه ای و هدفمند به انجام رسانده است.
در طول برهه های زمانی یاد شده، بیشینه کارکنان ایرنا، به جای آوردن رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی به جامعه با رعایت اصل امانتداری، بی طرفی، استقلال، راستگویی، همه سویه نگری و دوری گزیدن از منافع شخصی، گروهی و مآل اندیشی را در دستورکار خود قرار داده اند.
البته در بخشی از تاریخ پویش خبری ایرنا، پاره از دسته های سیاسی تلاش کردند برای دستیابی به منافع و اهداف گروهی، از خبرگزاری رسمی دولت به عنوان رسانه ای باندی و تریبونی تک سویه بهره جویند، اما نیروی های متعهد و متخصص سازمان تا نهایت توان به ارزش های یاد شده فعالیت حرفه ای خود وفادار ماندند.
در این پیوند، شعار «سرعت، صحت و دقت» به عنوان شعار خبرگزاری بر تارک پیشانی فعالیت خبری ایرنا نقش بست تا نشان دهنده اهداف سازمان باشد.
افزون بر آنچه گفته شد، طراحی نشان واره (لوگو) ایرنا نیز نمایاننده سیاست های خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
در این نشان واره، نمادی از خانه خدا با نوار تلکس خبرگزاری با هم ترکیب شده تا کارویژه خبررسانی حقیقت محور و خدامدارانه ایرنا را به تصویر کشد.
در طول سال های گذشته، نوع فعالیت خبری بسیاری از خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری با الهام از این نشان واره به پیش رفته است.
همچنان که پیشتر اشاره شد، در طول هشت سال دفاع مقدس، 12 تن از خبرنگاران و عکاسان ایرنا به مقام والای شهادت و اسارت رسیدند تا مهر تاییدی بر این ادعا باشند.
قافله شهیدان ایرنا، حتی پس از سال های دفاع مقدس نیز متوقف نشد. شهادت «سپهدار ساجدی رییسی» خبرنگار و «سید مهدی میرافضلی» عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ‎در پانزدهم آذرماه سال 1384 و بر اثر سانحه سقوط هواپیمای سی-130 ارتش جمهوری اسلامی ایران به مقصد چابهار – منطقه برگزاری رزمایش عاشقان ولایت- نشانگر حرکت روان این قافله بود.
و اما هفدهم مرداد ماه، سالروز شهادت خبرنگاری است که به چهره درخشان فعالیت های خبری ایرنا و همچنین جامعه خبرنگاری تبدیل شد.
هفدهم مردادماه 1377، «محمود صارمی» مسوول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزارشریف افغانستان به دست گروه طالبان به شهادت رسید و این در حالی بود که صارمی تا آخرین لحظه های زندگی خود نیز از انجام وظایف و مسوولیت خبررسانی غافل نشد.
به این ترتیب، سالروز این رخداد در تقویم ملی ایران، روز خبرنگار نامیده و در شناسنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقطه ای درخشان تبدیل شد.
افزون بر شهیدان ایرنا که بر تارک افتخارات خبرگزاری جای دارند، شماری از همکاران سازمان در زمان انجام وظیفه جان باختند؛ همکارانی چون مرحومان نصری، الماسی، سنجری، شاهی خشت، نیک سرشت و ... که تا آخرین لحظه های زندگی از انجام مسوولیت های حرفه ای خود باز نایستادند.
و اما خبرگزاری جمهوری اسلامی در کارنامه چند دهه فعالیت خود، عرصه ای برای فعالیت چهره هایی بوده که هر کدام نامی بزرگ در حوزه رسانه و دیگر حوزه های همپیوند به شمار می روند.
از «سید علینقی (کمال) خرازی» وزیر پیشین امور خارجه، «محمد رضا صادق» مشاور رسانه ای رییس جمهوری، «فریدون وردی نژاد» سفیر پیشین ایران در چین، تا چهره های رسانه ای چون «عبدالله ناصری»، «علی اکبر جوانفکر» و مرحوم «احمد بورقانی» معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اصلاحات، در زمره شخصیت های برجسته سال های گذشته خبرگزاری قرار داشته اند.
ایرنا در دوره نو
خبرگزاری جمهوری اسلامی پس از روی کارآمدن دولت اعتدال، بر بنیان هشتاد سال پویش خبری خود به دنبال تحقق اهدافی تازه است.
در این دوره، مدیران ارشد سازمان، بهره جویی بیشینه از تجربه و کارنامه گذشته را در سرلوحه سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های خود قرار داده اند تا بر پایه تازه ترین پیشرفت های فنی، کارویژه های ایرنا را به تناسب شرایط نو به بهترین شکل به انجام رسانند.
از مهترین محورهای سیاستگذاری های تازه و کلان ایرنا، پیگیری دیدگاه ها و اندیشه های بنیادین بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب و همچنین حرکت در مسیر سیاست ها و رویکردهای اعتدالی دولت تدبیر و امید است.
در این راستا، پشتیبانی از 2 رکن جمهوریت و اسلامیت نظام سیاسی کشور، قانون اساسی و نیز دولت اعتدال از مهمترین نقاط عطف پیمایش مسیر یاد شده است.
در برهه تازه، مدیران و کارکنان ایرنا برآنند تا زیر ساخت های لازم برای گسترش فعالیت های خبری ایرنا فراهم و موانع سخت افزاری پیش روی تحقق برنامه های سازمان برطرف شود.
یکی از اقدام ها در این پیوند، بهره جویی از فناوری های نوین اطلاع رسانی و سامان دهی و ایمن سازی دست افزارهای و امکانات کار خبررسانی است.
ایجاد ارتباط دوسویه بین ایرنا و مخاطب و در واقع برقراری «ارتباطات» به معنای واقعی واژه، از دیگر سیاست های تازه سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
در دوره نو، مدیران و کارکنان سازمان تلاش می کنند تا بازنگری و اصلاح ساختاری برای تحقق کامل شعار سرعت، صحت و دقت و پویاتر کردن بخش های گوناگون خبری سازمان به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.
در این پیوند، شایسته سالاری، ایجاد انگیزه سازنده در خبرنگاران و کارکنان سازمان و ارتقای مهارت های حرفه ای از مهمترین دستورکارهای برنامه ریزی شده است.
در سطح جامعه، ایرنا به دنبال تقویت وحدت ملی، ایجاد روحیه نشاط و امید در کشور و برقراری ثبات، آرامش و اعتمادسازی در افکار عمومی است.
در ادامه، ایرنا در پی انعکاس نظرها و دیدگاه های مختلف در زمینه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... و نقد کارشناسانه این دیدگاه ها است. ضروری تر از نقد و بررسی دیدگاه ها، نقد کارکردها است که این مهم با هدف توسعه و پیشرفت کشور مورد توجه قرار گرفته است.
راهبرد دیگر، حرکت پویاتر بر محور مفاد چشم انداز 20 ساله و قوانین همپیوند با برنامه های توسعه کشور و همچنین تعیین راهکارهای مناسب برای اقدام های اجرایی است.
در دوره نو، گسترش فعالیت های مربوط به اطلاع رسانی در داخل و خارج از کشور و ارتقای کیفی و کمی تولیدات سازمان به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته تا ایرنا را به جایگاه شایسته اش یعنی قطب بزرگ تولید خبر و خبررسانی در سطح منطقه نزدیک سازد.
در این پیوند تازه ترین طرح سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، راه اندازی تارنمای «ایرنا مقاله» است که با هدف مشارکت در فرایند اطلاع رسانی عمیق تر و جذب مخاطبان علمی و دانشگاهی و تبدیل ایرنا به قطب مهم پژوهشی- خبری کشور در فضای مجازی صورت گرفته است.
ایده ی ایجاد ایرنا مقاله در سال 1393 خورشیدی مطرح و طرحنامه ی اولیه آن در پایان همین سال تدوین و قالب آن در ابتدای سال 1394 آماده و ارایه شد. این تارنما که در آن مهم ترین مطالب علمی – پژوهشی و مقاله های گوناگون در حوزه های مختلف و از جریان های متنوع فکری و سیاسی بازنشر می شود در شهریور 94 و به مناسبت هفته ی دولت رونمایی شد. تارنمای ایرنا مقاله از بخش های مقالات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، بین الملل، علوم ارتباطات، علم و فناوری و نیز گزارش، یادداشت، تحلیل، ترجمه،گفت وگو، دیدگاه مخاطبان، نظرسنجی، بولتن و اطلاعیه تشکیل شده است.
اداره کل پژوهش و بررسی های خبری
شهریور 1394

تازه ترين مطالب